· 

Az amigurumi díszítése

 

 

 

Vannak olyan kis fogások, apró trükkök az amigurumiknál, amikkel fel lehet dobni a figura kinézetét. Az egyéb kiegészítőkön kívül olyan horgolással, öltésekkel, amik eltérnek a megszokott rövidpálcáktól.

 

Egy részük bemutatására használtam most fel a karácsonyi kisegér mintámat. Mindenképp több darabot akartam horgolni belőlük, de semmiképpen nem egyformákat, ehhez kellettek ezek a kis változtatások, díszítések. 

 

A felsorolást  horgolás közben illetve utólag kialakítható minták szerint csoportosítottam.

Horgolás közben alakuló mintázat

Pulcsi - kabát szegély

ráköltés
ráköltés

A legegyszerűbb pulcsit húzni egy amigurumi figurára: csak egy színváltás, esetleg csíkozva több színnel. Igaz nem lesz levehető, de mégis sokat jelent. Ezt szerettem volna még egy kicsit fokozni, téli hatást adni neki, amihez egy jellegzetes textúrájú öltésre volt szükségem: ez a ráköltés

A megszokott iránytól eltérően visszafelé kell horgolni (balról jobbra) a rövidpálcákat. Kicsit figyelni kell a tűt merre bújtatjuk, de szerintem hamar rá lehet érezni. 

A test horgolásánál, színváltás után a külső szálakba horgolva egy kör ráköltéssel készül - ez a pulcsi alja, ami kiemelkedik a test vonalából. A következő körben már jobbról balra haladva csak a megmaradt belső szálakba kell ölteni. 

 

Ezt a két sort szúrtam be a karácsonyi kisegér testének 16. köre után, majd folytattam az eredeti mintát. Lényegében egy sorral lesz megtoldva, nem okoz nagy változást.

V alakú mintázat

V minta
V minta

 

Ezt a mintát horgolás közben kell kialakítani, az úgynevezett V öltéssel. Attól függően lesz V vagy X aklakja a rövidpálcának, hogy az első szálat melyik irányból tekerjük a fonalra.

 

Aki most találkozik ezzel a kifejezéssel először, annak itt egy videó a V illetve az X öltések bemutatásáról

 

A rövidpálca első hurka a minta színével készül, a lehorgolása viszont már ismét az alapszínnel történik.

 

  A mintázatot a figura testén egyenletesen próbáltam szétszórni. Minden 2. körben horgoltam ilyet, 5-6 szemenként, úgy hogy a kis V minták ne kerüljenek egymás fölé. Nagyon figyelni kell a fonalak feszességére, mert ha túl szoros, akkor lyukacsos lehet a figura. A fogyasztások és a szaporítások helye is több figyelmet igényel, de a végeredmény szerintem mindenért kárpótol.

Buborék minta

A popcorn öltés (popcorn stitch) , a puff (puff stitch) és a buborék öltés (bubble stitch) nagyon hasonlóak. Ugyanakkor a buboréköltés az ami eléggé zárt egy amigurumihoz.

Ebben a videóban mind három öltést bemutatja Bella Coco

A buborék mintát lehet használni egy baba ujjának, krokodil/sárkány orrának vagy birka bundájának is. 

 

Szőrme minta

tüske - szőrme horgolás
tüske - szőrme horgolás

Kreácicó süni mintájában találkoztam vele először, nagyon fonaligényes és nem tagadom elég nagy kitartás kell hozzá :) 

Evagurumi ebben a videóban nagyon jól bemutatja a horgolását.

A videó alatt le is van írva részletesen, hogyan készül. A tüske, vagy szőrme igazából láncszem sor visszaöltve az alapba.

 

Lehet alkalmazni babahajnak, süni tüskének, vagy lámaszőrnek is. 

Horgolás után készült mintázat

Csíkozott / szőrme mintázat

 

A legegyszerűbb díszítés, ami horgolás után elkészíthető , egymás melletti sorokban haladó hosszú öltésekből áll. El kell találni a figura karakteréhez passzoló mintázatot, de könnyű korrigálni. Ennél a kisegérnél az alapfonaltól vastagabb, kicsit szöszösebb fonalat használtam és a sorokra merőlegesen varrtam. Figyelni kell arra, hogy ne legyen túl feszes, ne húzza össze a horgolást. Célszerű minden sor végén csomózni is, hogy mosáskor se legyen belőle gond. 

 

 

Ki lehet próbálni, milyen a sorok közötti öltésekkel, teljesen megváltoztatja  a figura kinézetét. Általában az állatok homlokán, hasán és hátán szokták alkalmazni, de nagyon jól mutat gombákon is.

Hímzés

Ez a gombacsörgő egyszerű kis színes hímzést kapott és ez varázsolta bájossá.

A hímzéstől sokan tartanak, mert nehéz lebontani, ha nem sikerül olyanra amilyenre szeretnék. Szerintem ez is csak gyakorlás kérdése,csak ki kell próbálni :)

Tűnemezelés

Eltérő technika, eltérő anyag, mégis remekül lehet alkalmazni amigurumikon. Először Samu a kiscsacsi bundáját dekoráltam vele, nagyon sokat tanított nekem, és nagyon megszerettem. 

 

Részletesebben egy külön bejegyzésben már leírtam, hogyan kell a tűnemezelést használni a horgolt felületen.

 

 

A felhasználásának csak a képzelet szab határt, legutóbb egy földgömböt tűnemezeltem, mert horgolva (színváltásokkal ) nem tetszett. Lehet szemet, orrot, pofit készíteni így, vagy kis virágokat egy ruhára. 

Csíkozás - egy a sorok közé húzott fonallal

 

A boszis könyvjelzőmnél használtam ezt először, majd a pókhálós boszi lába is ilyen lett. Valahol láttam és nagyon megtetszett. Nagyon egyszerű és hatásos mintázatot ad. Egyszerűbb így csíkozni, mint színváltással.

 

A sorok között kialakuló kis mélyedésben kell végig vezetni a fonalat jól meghúzni, és megcsomózni. Ha nagyon hosszan fut végig a fonal akkor itt ott a sorok között is le lehet varrni a biztonság kedvéért.



,,Csak az jutott eszembe, hogy némelykor milyen agyafúrtan megbonyolítjuk az életünket, amikor az gubancmentesen is elég érdekfeszítő lehetne." 

 

Jót nevettem ezen az idézeten, hát ezért horgolok csomózok varrok mindent össze, ami eszembe jut, hogy máshol ne kelljen :)

 

Gyuris Bogi